Wil jij een hogere positie in de zoekresultaten van Google?

Wij hebben 6 tips voor je opgesteld die voor de meeste ondernemers prima toe te passen zijn. Geen technische, ingewikkelde zaken dus. Goede SEO begint namelijk met een goede basis!

Tip 1: User Experience

Ofwel gebruikerservaring. Dit is vandaag de dag misschien wel de belangrijkste in de ogen van Google. Dit is ook de reden dat ik deze altijd bovenaan zet. Het maakt niet uit welke andere verbetering je wilt gaan uitvoeren, de bezoeker is altijd het uitgangspunt! Als een bezoeker iets zoekt, wilt lezen, video wilt bekijken, contact wilt opnemen of wat dan ook, zorg dat dit makkelijk een snel kan.

We weten allemaal dat als we een website bezoeken, we binnen een paar seconde willen weten of we goed zitten. En anders haken we meestal al af!

Belangrijk is dus om bovenaan meteen duidelijk te maken wat iemand op die pagina kan verwachten, in een korte tekst, liefst aangevuld met relevant beeld (foto of video). Een bezoeker krijgt  dan een soort bevestiging en gaat vervolgens verder lezen. Mist een bezoeker deze bevestiging, dan vergroot je de kans dat de bezoeker direct weer weg gaat. Hou dus ook in het design rekening met de gebruiker!

Houd het beknopt! Nu denk je waarschijnlijk, maar ik moet toch minimaal 300 woorden schrijven? Ja en nee. Ja, pagina’s met meer content scoren gemiddeld wat beter. Maar als je alleen maar langere teksten maakt met dat als doel, dan vergeet je dat het voor bezoekers helemaal niet prettig is, en sla je de plank mis.

Eigenlijk is tip 1 een tip die je bij elke andere tip in je achterhoofd moet houden!

Tip 2: Mobiel vriendelijk

Beetje open deur misschien, want dit is niet nieuw. Al een aantal jaren zegt Google dat mobiel belangrijk is. Oude tip dus?

Niet helemaal. Er is namelijk een verschil tussen mobiel vriendelijk en mobiel geoptimaliseerd.

Dit ligt een beetje in het verlengde van tip 1. Een responsive website past de content aan op het formaat van het scherm. Zo is je website dus prima leesbaar op mobiel. Maar een mobiel geoptimaliseerde website gaat nog net even een stapje verder. Niet alle content komt namelijk goed over op mobiel. Bekijk je website dus ook kritisch vanaf mobiel. Welke content zou je kunnen laten vervallen, of aanpassen? Werk je met veel afbeeldingen? Dan kan je site traag worden op mobiel. Kun je dan bepaalde afbeeldingen misschien weglaten? Of is het voor een bezoeker handig als je op mobiel meteen een knop aan treft om te kunnen bellen?

Tip 3: Val op in de resultaten

Als je actief bent met SEO dan is dit niks nieuws. Maar uit ervaring weet ik dat veel ondernemers hier dus totaal niet mee bezig zijn. Zonde, want het kan echt hele mooie resultaten geven. Waar we het over hebben? Meta Tags!

Juist, de Meta Title en Meta Description. Dit zijn de gegevens die Google weergeeft in de organische zoekresultaten op het moment dat jouw website getoond wordt. Wat hier vaak mis gaat, is dat de pagina naam met bedrijfsnaam als Meta Title worden weergegeven. Zeker niet optimaal. Vaak kan dit een stuk aantrekkelijker waardoor je beter opvalt.

Pas de tags aan zodat ze beter aansluiten op de zoekterm en dat hier USP’s in terugkomen die overtuigen. Wij zeggen altijd: zie het als een advertentie! Bij Adwords (als je dit gebruikt) maak je als het goed is ook meer dan 1 advertentie, en ga je testen wat het beste werkt. Je blijft optimaliseren tot je de beste advertenties hebt gevonden. Waarom zou je dit dan niet gebruiken bij de organische resultaten? Als jouw vermelding meer klikken gaat krijgen, en de bezoekers vinden je website prettig in gebruik, zul je zien dat je ook een betere positie gaat verdienen in de organische (gratis) resultaten!

Tip 4: Afbeeldingen optimaliseren

Weer een tip die niet nieuw is. Weer 1 die je zelf dus makkelijk kunt doen, hier hoef je niet heel technisch voor te zijn. En weer 1 die bij veel websites niet goed toegepast wordt.

Afhankelijk van je product of dienst zal er meer of minder gezocht worden op afbeeldingen binnen Google. Verkoop je sieraden, dan wordt er veel meer gekeken bij Google afbeeldingen dan wanneer je boekhouder bent. Dus het resultaat zal erg afhankelijk zijn van je branche.

Maar in alle gevallen zal het zoekmachines helpen om te begrijpen wat er op je pagina staat. Zoekmachines kunnen namelijk heel lastig een foto lezen. Wel de Alt tekst en bestandsnaam/locatie URL. Vaak gaat het al mis bij het uploaden van een foto of afbeelding. Veelal heeft het bestand een naam met een nummer die eigenlijk niks zegt over de afbeelding zelf. Dat kan bijvoorbeeld een productnummer zijn of een nummer vanuit je fototoestel. Probeer dus je bestanden een betere aangepaste naam te geven voordat je deze gaat uploaden. Zo geef je de afbeelding meteen een SEO vriendelijk URL mee.

Veel mensen zeggen dat de Alt-tekst weinig tot geen verschil maakt. Ik ervaar dit toch anders. Als je de bestanden een goede Alt-tekst geeft waarbij duidelijk is wat er op de afbeelding staat, liefst met één of meer belangrijke zoektermen, zul je zien dat je wel degelijk een betere positie kunt realiseren. Daarbij geef ik wel meteen aan dat Alt-teksten alleen niet een heel groot verschil gaan geven. Het is één van de vele factoren, maar wel makkelijk om zelf te beheren.

Tip 5: Backlinks verdienen

Linkbuilding is een belangrijke SEO factor. Het geeft signalen aan Google dat de content of het bedrijf waar de link heen verwijst van waarde is. En Google wil graag waardevolle content hoog in de resultaten laten zien, goede kans namelijk dat het aansluit op zoekopdrachten.

Maar er is wel een maar…. Linkbuilding is namelijk niet zo zwart wit. Er is ook grijs. Door de jaren heen zijn er vele trucjes bedacht om met linkbuilding hoger in Google te komen. Een paar jaar geleden kon je namelijk gewoon voor een paar tientjes wat linkjes kopen. Door deze extra links zag je een positieve ontwikkeling in je ranking. Vaak kon je op belangrijke zoektermen voor een paar honderd euro gewoon bovenaan staan. En dat is natuurlijk snel terugverdient.

Deze trucjes zijn alleen tegen de richtlijnen van Google. Google houdt er niet van om in de maling genomen te worden. En dus wordt Google steeds slimmer en worden deze manieren snel opgemerkt. Met als gevolg een straf van Google, geen hogere positie maar eerder een lagere.

Google wil dat je backlinks gaat verdienen. Andere websites moeten dus naar jouw website willen linken! Dit willen ze omdat je content/product uniek, relevant en kwalitatief is. En dat is moeilijker dan gedacht. Dat verdienen lukt je niet zomaar, en ook niet altijd. Wat een goede manier is, is om content te creëren waarbij je een onderzoek hebt gedaan, of beschikbare data hebt gebruik. Uiteraard dient het uiteindelijke resultaat (uitkomst onderzoek) natuurlijk wel relevant te zijn. Indien dit het geval is, en je zorgt dat de juiste platformen weten dat je deze content beschikbaar hebt, is de kans groot dat je nieuwe links gaat verdienen, exact zoals Google het graag ziet!

Tip 6: Lokale SEO

Als het goed is heb je een bedrijfspagina bij Google. Hiermee word je zichtbaar op de kaart van Google. Als je dat nog niet hebt, ga dat dan vandaag nog doen!

Hij het aanmaken van deze gratis bedrijfspagina bij Google geef je aan in welke branche je actief bent (let op, je mag hier meer dan 1 selectie maken). Maar niet elke branche komt overeen met de belangrijkste zoektermen. In mijn geval is de branche Internet Marketing. Maar dit is behoorlijk breed. Dus zijn er veel meer zoektermen die relevant zijn, maar ook die niet relevant zijn. Ik heb dus achter mijn bedrijfsnaam de meest relevante diensten geplaatst. Dit zorgt ervoor dat als iemand op een van die diensten i.c.m. de plaatsnaam Alkmaar zoekt, mijn vermelding vaak een goede positie heeft.

Het moet uiteraard wel relevant zijn, maar dat is logisch. Zeker als je dienst of product niet concreet genoeg wordt met het selecteren van een branche en dit ook niet goed terug komt in je bedrijfsnaam (zoals bij mij), is het aan te raden om dit aan te passen.

Zoals aangegeven, dit zijn eigenlijk allemaal tips die je als ondernemer zelf kunt uitvoeren. Je hoeft hier dus geen specifieke kennis voor te hebben. Maar mocht je hier toch wat ondersteuning bij willen, dan kun je natuurlijk altijd even contact opnemen.

Wil jij zelf aan de slag met zoekmachine optimalisatie?

Volg dan onze Workshop op 7 november 2017 in Alkmaar