google-analytics-spam

Google Analytics Spam, hoe kom je er vanaf? Simpele oplossing!

Oplossing Google Analytics SPAM

Waarschijnlijk ken je het wel, je kijkt naar je bezoekcijfers in Google Analytics en je ziet dat deze de laatste tijd omhoog zijn gegaan. Fijn toch? Alleen wat ook opvalt is dat veel verkeer van websites komt die jij zelf niet kent. Waarschijnlijk heb je dan ook last van Google Analytics Spam. Niet vreemd, heel veel websites hebben dit namelijk.

Ze willen dat je dan even een kijkje komt nemen op die website om te zien hoe die verwijzing er dan uitziet, niet doen dus.

Is het schadelijk? Voor de werking van je website niet, dat maakt niets uit. Ga je al die sites bezoeken, dan loop je wel risico, dat is hun doel namelijk. Je kan ze dus beter gewoon negeren.

Google Analytics geeft je veel nuttige informatie. Wat doet een bezoeker op je website? Welke pagina’s worden veel bezocht? Hoelang blijft een bezoeker op een pagina? Wat zijn de gevolgen van een verandering op de website? En zo kunnen we nog een hele lijst maken. Informatie waar je wat aan hebt dus. Mits het natuurlijk correcte informatie is.

Als je echt wat wilt gaan doen met deze informatie, dan is het wel belangrijk dat je dit SPAM bezoek niet mee gaat rekenen. Dat moet er dus uit, dan hou je namelijk de daadwerkelijke (lagere, maar zuivere) bezoekcijfers over die je goede inzichten kan geven. Maar hoe doe je dat? Wat is een handige en snelle manier die voor veel ondernemers prima werkt?

Eenvoudige oplossing Analytics Spam:

Deze oplossing is prima geschikt voor de meeste ondernemers die eigenlijk alleen zaken doen met bedrijven of consumenten in Nederland.

Maak een filter aan waarbij je alleen Nederlandse (of jouw provincie) bezoekers te zien krijgt. Voor mij is dit een prima oplossing aangezien ik toch niet buiten Nederland werk. Voor mij is het dus interessant wat de bezoekers uit Nederland doen op mijn website. Als dat voor jou ook geldt, dan kun je dit dus ook toepassen en eenvoudig van Google Analytics Spam afkomen. Je kan zelfs jouw regio kleiner maken, zeker interessant als je alleen lokaal of regionaal werkt. Dat is dan wat echt belangrijk is, dus die informatie wil je snel kunnen bekijken.

Hoe stel je dit in?

Zorg als eerste dat je een 2de dataset maakt binnen je Analytics. Zo heb je altijd de originele data beschikbaar voor het geval je met je filters een fout maakt.

Ga binnen Google Analyics naar “beheerders”

Kies rechts bij Weergave voor Instellingen weergeven. Nu kan je rechts kiezen voor dataweergave kopiëren. Geef nu een naam op en sla deze op (naam met bijvoorbeeld filter Noord Holland). Je 2de data set is nu gemaakt. Ga in deze set de filter toepassen:

Kies dan in de rechter kolom voor “Filters”

Voeg een filter toe. Kun je dat niet, dan heb je niet alle rechten en moet je dat even aanvragen bij je beheerder.

filter google analytics

Zorg dat je bovenstaande instellingen overneemt en druk dan op opslaan. Let op dat je kiest voor aangepaste filter en daarna voor opnemen. Anders ga je Nederland uitsluiten, en daar heb je natuurlijk niets aan.

Vanaf nu zullen de bezoekcijfers dus alleen uit Nederland worden getoond. Cijfers in het verleden kun je niet meer aanpassen.

Je zal niet 100% van het Spamverkeer uitsluiten, een enkele Spam bezoeker kan uit Nederland komen, maar bij mij heeft het 95% van de Spam bezoekers eruit weten te halen.

Lukt het niet, neem dan gerust contact op, dan zal ik je hierbij helpen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *