Anchortekst

Als je een link op je website plaatst dan gebruik je vaak niet de hele URL, maar dan link je een aantal woorden naar die betreffende URL, dat is een anchortekst. Dat is prettiger voor de lezer, maar ook voor zoekmachines!

Het gaat dus om de woorden die gebruikt worden om te linken naar jouw website (backlinks).
Hier heb je dus eigenlijk geen invloed op. Vaak zie je dat het een bedrijfsnaam is of iets als “klik hier”.

Is dit dan heel belangrijk? Ja en nee. Je hebt er geen invloed op. Jij bepaalt namelijk niet met welk woord iemand naar jouw website gaat linken. Je kan, als je de eigenaar van de website kent, vragen of ze het willen aanpassen, maar in veel gevallen gebeurt dat niet. Maar het gaat ook niet een enorm verschil maken voor je SEO. De backlink heeft zijn waarde ongeacht de anchortekst. Als de juiste zoektermen erin zitten is het net even wat beter, dat wel.

Dit is een punt waarvan ik je zou adviseren om er niet al te veel tijd en energie in te stoppen. Er zijn genoeg andere kansen waar je energie meer resultaat zal geven. Richt je dus op zaken waar je meer invloed op hebt en ook meer resultaat van mag verwachten, zoals het verbeteren van je Meta Titel Tag en Meta Description.

SEO Kennisbank