Hoe belangrijk is Click through ratio (CTR) voor SEO?

CTR (afkorting voor click through ratio) is een percentage wat aangeeft hoeveel er geklikt wordt op een link of banner. Dit is eenvoudig te berekenen:

(Aantal kliks : aantal vertoningen) x 100 = CTR

Als het gaat om SEO is CTR een belangrijk gegeven. Als je een zoekopdracht doet, dan is het logisch dat de eerste vermelding in de SERP gemiddeld veel kliks krijgt, daarna positie 2 dan 3 en zo verder. Google weet heel goed wat het verloop is per zoekwoord en houdt dat goed in de gaten.

Google heeft namelijk maar 1 doel (naast geld verdienen) en dat is zorgen dat ze de beste resultaten tonen bij een zoekopdracht. Als ze dat namelijk niet doen lopen ze het risico dat mensen andere zoekmachines gaan gebruiken, en daarmee zakt ook de inkomsten uit advertenties, en dat willen ze niet.

Google kijkt dus naar het CTR. Als een vermelding in de resultaten een hoge CTR weet te behalen, hoger dan gebruikelijk voor de positie, dan is dat een signaal naar Google dat die pagina best wel een heel goed kan aansluiten op de zoekopdracht die gedaan wordt. Google zal deze pagina dus hoger gaan plaatsen.

Hoger dan gebruikelijk wil zeggen dat Google heel goed weet wat het CTR van positie 7 bij een bepaalde zoekopdracht ongeveer zou moeten zijn. Sta je op positie 7 en weet je dit CTR te verhogen, dan is de kans groot dat je naar positie 5 of beter kunt stijgen. Deze posities (hoger) hebben standaard al een hogere CTR, dus ook jou CTR zal waarschijnlijk nog wat verder stijgen met als gevolg, meer bezoekers op je website!

SEO Kennisbank