Domeinnaam

Domeinnaam zal waarschijnlijk iets zijn wat je al kent. Maar het is wel de eerste stap als je een nieuwe website gaat lanceren. Wat wordt mijn domeinnaam?

Kies je hier voor een merknaam zoals BOL, Coolblue of Shell? Of ga je voor een domeinnaam waarin je dienst of product duidelijk terugkomt zoals energievergelijker.nl, iphonehoesjes.nl of lastminute.nl?

Voor beide valt natuurlijk iets te zeggen. Maar vaak wordt er een keuze gemaakt voor een domeinnaam met zoektermen omdat dit beter is voor SEO. Nu is dat gedeeltelijk waar. Websites die dit de afgelopen jaren gedaan hebben, hebben daar ook vaak succes mee gehad. Maar Google gaat hier steeds minder waarde aan hechten. Google geeft zelf aan dat ze bedrijven met een SEO vriendelijke domeinnaam niet beter willen gaan indexeren dan een bedrijf met een merknaam. Ze willen het eerlijk houden, elke website, ongeacht domeinnaam, moet een goede ranking kunnen behalen.

Moet je nu dan af stappen van een domeinnaam met zoekwoorden? Nee, dat niet, maar maak een weloverwogen keuze. Een domeinnaam (en zelfs bedrijfsnaam) met belangrijke zoekwoorden geeft de consument ook gewoon direct een helder beeld wat je kan verwachten. Dit is niet nieuw natuurlijk. Vroeger had elke bakker, slager en groenteboer zijn achternaam en beroep als bedrijfsnaam, wel zo duidelijk toch?

In mijn domeinnaam zit niets wat te maken heeft met Online Marketing. Dit heb ik bewust zo gedaan omdat er al duizenden zijn die dat wel hebben, dus hoe val je dan op? Met deze naam val ik beter op en onthouden mensen het ook makkelijker. Ik help ondernemers naar een hoger niveau te liften, maar het heeft ook een betekenis vanuit het Engels, namelijk winkeldief. Toch krijg ik vaak positieve reacties omdat ze het wel grappig vinden, en dat was net de bedoeling. Blijven hangen door een woordgrap te gebruiken.

SEO Kennisbank