Duplicate content en Canonical URL

Het woord zegt het eigenlijk al, duplicate content is content wat ergens anders ook al staan, gedupliceerd ofwel een exacte kopie. Dat kan binnen 1 website zijn, maar dat kan ook op een andere website zijn.

Moet je je hier nu heel druk om maken? Ja en nee. Site hebben vaak een versie met www. En zonder (zonder dat ze dit weten) dit zorgt voor dubbele content, maar Google weet hoe dit komt. Het kan ook zijn dat je voor mobiel een speciale pagina hebt gemaakt die anders is vormgegeven, maar met dezelfde tekst. Ook dit is geen probleem. Ook productteksten die je van een leverancier 1 op 1 overneemt (je bent vast niet de enige) is geen groot probleem, al is het wel beter om hier unieke teksten te gebruiken.

Wat wel handig is in dit geval is om een Canonical Url in te stellen. Hiermee geef je aan zoekmachines aan welke versie je geïndexeerd wilt hebben. Met een canonical URL voorkom je dubbele content (duplinate content) volgens zoekmachines. Je geeft namelijk aan bij zoekmachines welke pagina het origineel is en welke je dus wilt dat geïndexeerd wordt.

Wanneer moet je je dan wel druk maken? Als je trucjes probeert uit te halen met Google, om de tuin leiden. Wat bedoel ik hiermee? Stel je hebt een dienst en je biedt deze aan in een regio. In die regio vallen een hele reeks aan plaatsnamen. Om beter gevonden te worden maak je voor elke plaatsnaam een nieuwe pagina aan en daarop plaats je dezelfde content. Dit ziet Google als een SEO trucje en Google houdt niet van trucjes.

Naast het feit dat Googe dit dus niet oke vindt, is het ook zo dat door het aanmaken van een aantal pagina’s met dezelfde content (of bijna dezelfde content) je ook de SEO waarde gaat opdelen. En dat is zonde natuurlijk. Je kan beter 1 goede pagina maken waar je alle SEO waarde gaat verzamelen dan dat je er 10 maakt en met geen enkele een echt goede positie gaat behalen.

SEO Kennisbank