Belang van een goede Pagina URL voor SEO

Hier begint het voor zoekmachines zoals Google. De pagina URL. Dit is het eerste wat een zoekmachine ziet als ze je website crawlen. Zoekmachines houden ervan als ze snel kunnen zien waar een pagina over gaat. En dat begint dus bij de URL. Dit is dus niet alleen je domeinnaam, maar vooral wat er na je domeinnaam komt te staan, zoals:

www.deshoplifter.nl/zoekmachine-optimalisatie

In mijn domeinnaam zit niets wat te maken heeft met Online Marketing. Dit heb ik bewust zo gedaan omdat er al duizenden zijn die dat wel hebben, dus hoe val je dan op? Met deze naam val ik beter op en onthouden mensen het ook makkelijker.

In deze pagina URL staat ook duidelijk het woord Zoekmachine Optimalisatie. Hiermee geef ik dus aan bij Google dat deze pagina daarover gaat. Krijg ik hiermee meteen een top positie in Google? Nee, op dit woord is in Nederland enorm veel concurrentie. Dat is dus een hele lastige taak als dit ooit al zal lukken.

Dit is een voorbeeld van een pagina die direct onder mijn homepage valt, en is daardoor redelijk kort. Maar het kan ook zijn dat je een webshop hebt waarbij je vele categorieën hebt met daarin producten. Hierdoor kan je URL het zo uit gaan zien:

www.domein.nl/shop/nieuw-binnen/jassen/winterjassen/merk/product

En dan kan het ook nog zijn dat jouw CMS hierin nog wat nummer plaatst en andere gegevens waardoor het nog iets langer wordt. Zoekmachines houden hier dus niet van. Je pagina zou beter tot zijn recht komen als je de URL korter zou maken zoals:

www.domein.nl/winterjassen/merk/product

Nu weet een zoekmachine sneller en beter waar de pagina over gaat en zal je pagina dus ook beter worden geïndexeerd.

Ga je nu van een bestaande website de pagina URL aanpassen, zorg dan voor goede 301 redirects. Hiermee voorkom je dat je oude pagina URL verdwijnen en de opgebouwde waarde verloren gaat.

SEO Kennisbank