Zoekwoorden zoeken en bepalen

Zoekwoorden planner is een tool binnen AdWords. AdWords is het advertentieprogramma van Google om tegen betaling een advertentie te tonen bij de zoekresultaten. Om de zoekwoorden planner te kunnen gebruiken heb je dus wel een AdWords account nodig, maar hoef je niet te adverteren. Deze tool is dus gratis te gebruiken.

Wat kun je met de tool?

Je geeft in de tool aan wat welke diensten of producten je wilt verkopen en in welke regio (kan lokaal of landelijk). Google gaat vervolgens een lijst maken met zoektermen die gebruikt worden om deze diensten en producten te vinden. Google weet dit natuurlijk omdat ze alle zoekopdrachten die gedaan worden analyseren en bewaren.

In deze lijst staat ook hoe vaak mensen zoeken op deze zoektermen. Je kunt dus goed zien wat het gedrag is van mensen die op zoek zijn naar jou dienst of product. Je weet nu dus ook welke zoekwoorden belangrijk zijn om te verwerken in je website. Door de zoekwoorden die veel gebruikt worden en voor jou het meest relevant zijn te gebruiken, zorg je ervoor dat je op die woorden ook beter gevonden zal worden. Leg deze gegevens naast de gegevens uit Google Search Console, en je hebt een goed beeld van het gedrag van jouw bezoekers en waar nog kansen liggen.

Is het verstandig om je alleen op de zoekwoorden te richten waar het meeste op gezocht wordt? Niet altijd. Je concurrentie is op die woorden vaak erg hoog, en is het dus lastig om een goede positie te krijgen. Vaak staan er ook zoekwoorden tussen die wat minder zoekvolume hebben, maar ook veel minder concurrentie. Probeer ook deze zoekwoorden te gebruiken, de kans dat je hier succes gaat krijgen is veel groter.

Gebruik de zoekwoorden die jij het belangrijkst vindt per pagina in de pagina URL, Meta Title Tag, Meta Description, Alt Teksten, in de content, maar niet te vaak en in je H1 koppen.

SEO Kennisbank