Verhoog je conversie met re-targeting!

Je website is goed vindbaar, je bent actief op Social Media, je krijgt steeds meer bezoekers op je website, maar je ziet dat je bezoekers nog niet genoeg conversies opleveren. Dan kan het zeer interessant zijn om aan de slag te gaan met re-targeting. Dit wordt ook wel re-marketing genoemd (facebook), dit is exact hetzelfde.

Eerst maar even kijken naar conversies, want wat is nu exact een conversie?

Een conversie kan verschillen per ondernemer. Verkoop je online producten dan zul je een verkoop zien als een conversie. Ik zie een contactaanvraag als een conversie. Maar het kan ook zijn dat je een inschrijving voor een nieuwsbrief als conversie ziet. Conversie is dus eigenlijk een handeling op jouw website waar jij waarde aan hecht. Dit kunnen we natuurlijk ook verschillende handelingen zijn, elke handleing heeft dan zijn eigen waarde in jouw ogen.

Re-marketing betekent eigenlijk het opnieuw bereiken van iemand die je al eerder bereikt hebt.

Iemand bezoekt jouw website, bekijkt bepaalde producten maar koopt deze niet. Jij kunt vervolgens deze persoon op basis van cookie’s volgen op het internet. Niet letterlijk, want je krijgt natuurlijk niet te zien wat hij/zij online verder doet. Maar je kunt wel advertenties laten zien om toch te overtuigen en het laatste zetje geven alsnog bij jou te kopen en te zorgen dat er toch een conversie plaats gaat vinden.

Dit wordt veel toegepast door grote online ondernemers, maar is ook zeer geschikt voor kleinere ondernemers. Je moet er even wat technische dingen voor instellen, maar dat is alles.

Er zijn nog een aantal andere opties die gebruikt kunnen worden om je conversie te verhogen.

Welke manieren van Re-Marketing kun je gebruiken?

Website bezoek

Het volgen van bezoekers van je website is dus 1 manier van re-marketing. Het is een zeer effectieve manier die de conversie kan verhogen.

Je bereikt de mensen die al een keer op je website zijn geweest. grote kans dat ze dus in een oriënterende fase zitten maar nog geen keuze hebben gemaakt. Hier kun je dus bij helpen. Door op dat moment de juiste informatie te geven kun je iemand toch overtuigen:

  • kortingsactie
  • service benadrukken
  • gratis verzending
  • klantenbeoordelingen
  • enz

Voor elk product of dienst is wel iets te benoemen wat kan zorgen dat iemand toch overtuigt raakt. Maar soms is zorgen dat je bedrijf in beeld blijft al voldoende. Het gebeurt mij nog wel eens dat ik op zoek ben naar een website die ik eerder die week wel had gevonden.

Voor re-tagetting is vaak maar een zeer beperkt budget nodig. Omdat je alleen de bezoekers van je website gaat bereiken zullen de kosten voor adverteren beperkt blijven (tenzij je natuurlijk heel veel mensen op je website krijgt).

Re-marketing is een mogelijkheid die eigenlijk elke ondernemer zou moeten toepassen. Het is effectief, voordelig en na wat technische voorbereiding niet heel ingewikkeld.

Persoonlijke gegevens

Naast website bezoekers kun je via een aantal kanalen ook specifiek targetten op basis van persoonlijke gegevens. Bijvoorbeeld een e-mailadres van klanten die iets gekocht hebben of ingeschreven staan voor je nieuwsbrief.

Dit is waarschijnlijk de meest onbekende manier van re-targeting, terwijl het juist enorme kansen biedt.

Verstuur jij regelmatig een nieuwsbrief? Ga er dan vanuit dat deze tegenwoordig vaker op mobiel wordt gelezen dan van achter een computer. Dan kan het gebeuren dat je nieuwsbrief even vluchtig wordt doorgekeken, maar er verder geen actie op volgt. Dat is niet vreemd, want dat is het gedrag wat veel te zien is op mobiel. Maar als je deze persoon nu een aantal dagen na het ontvangen van de nieuwsbrief via Social Media kunt bereiken met een boodschap die ook terugkomt in de nieuwsbrief, dan vergroot je de kans dat er toch een actie op volgt.

Heb jij een database van klanten met e-mailadres? Voor veel ondernemers is het makkelijker om een herhaalverkoop te realiseren bij bestaande klanten dan een nieuwe klant binnen halen. Ze zijn immers al bekend met je bedrijf en hebben (hopelijk) een goede ervaring. Vaak worden deze mailadressen gebruikt voor een nieuwsbrief, maar dan moet je hier wel toestemming voor krijgen. Maar je kunt deze e-mailadressen dus ook gebruiken om je klanten via Social Media te bereiken. Zo kun je dus heel doelgericht deze groep re-targetten met nieuwe producten, acties of andere informatie.

Re-marketing zou je kunnen omschrijven alsof je iedereen die in jouw fysieke winkel of showroom komt een folder meegeeft, en dat deze folder een aantal dagen later nog eens gezien wordt.

Met als grootste verschil dat in de papieren variant van de folder de kans groot is dat deze folder eerder in de vuilnisbak ligt dan dat deze weer gezien zal worden.

Dus wil jij als ondernemer ook succesvol aan de slag met re-marketing? Neem dan contact op voor een vrijblijvende afspraak om de mogelijkheden voor jouw bedrijf te bespreken.

Ja ik wil een afspraak om de mogelijkheden met Social Media Marketing te berspreken